RSS 2.0

Dagens tips!

"I got money to blow" det är det många som har, sen är det många som inte har det.

Tänkte ge våra bästa tips på hur du kan få pengarna att stanna kvar tills nästa lön kommer :) eller att du till och med har kvar en hel del på sparkontot (om du nu har ett).

För det första, har du inget sparkonto så skaffa dig ett! Det är det bästa sättet att se hur mycket du ska spara och vad pengarna flyger iväg på :)

- Varje månad när lönen "trillar" in på kontot flyttar vi över den dirr på sparkontot, för det första så är det aldrig bra att ha lönen på det kontot man har ett visakort på. Jennis kort blev kopierat i en automat, så dom försökte köpa sig massa grejer på det. som tur var hade hon inte dom summorna på kortet :)



- Räkningarna betalas först, helt direkt så att man ser vad man har att röra sig med.

Iaf, när du väl har pengarna på sparkontot kan du lätt se vad du gör åt dom på. När vi ska köpa nåt går vi in och flyttar över till det vi behöver. På detta sätt köper man inget man bara ser, som ett "inpuls"köp, då tänker man till när man kommit hem om man VERKLIGEN behöver/vill ha det. Sen är dett jätte skönt ibland att bara kunna unna sig nåt, men då ska ni också känna efter "vill jag verkligen verkligen ha det" if so? BUY IT! då mår man bra!! :D

En annan bra grej är att lägga undan lite pengar till sånt man har planerat eller vill göra, även om många har råd att kanske ta sin resa med lönen som kommer samma månad så är det ALLTID bra att ha lagt undan LITE pengar innan, så känns det kanske inte lika tomt sen efteråt :)

- Vi planerar alltid resor eller annat som vi vill göra i form av extra inkomster vissa tillfällen. sen har vi ju sparat så mycket att vi kanske inte behöver tänka just på detta men det är alltid gött!

Vi har alltid en viss summa som vi SKA spara VARJE månad, det spelar ingen roll om det blir mer sparat, då är det ju bra! Har du en summa som du ska spara så tänker du mer på vad du gör med pengarna hela månaden och kan planera den mer. För annars slänger man bara iväg allt om man inte har en "plan",  har du mer pengar att spendera någon månad och känner att du inte behöver spara dom eller så, så fine! spend them all :D

Andra småtips är att laga mat själv, att äta ute är syrt. och det blir ofta godare om man lagar det själv(om du kan laga mat) Laga hela veckans mat om det är möjligt på en gång, storhandla så slipper du småhandla vilket blir dyrare i längden eftersom du inte har några planerade inköp. men unna dig massa gottit!

Äh där har ni det, det är la så vi gör, sen att vi delar hyra och allt sånt är ett +, för bor man ensam kan man ha högre hyra, fast man kan ju iofs ha lägre me :)

Ta till er! hehe detta är kanon!

byye babes!


Kommentarer
Postat av: Catja - En personlig modeblogg

Bra tips, och otroligt fin blogg har du!

2010-04-05 @ 16:07:08
URL: http://catjas.se
Postat av: fridaheterhon

sv: okeej :-)

2010-04-05 @ 16:29:09
URL: http://fridaheterhon.blogg.se/
Postat av: Alexandra

sv: Okej :P jag pratar om min balklänning dock. Var lite otydlig med det... Jag är mest van vid läsare som ständigt följer mig och mina lilla tankebubbla, därav otydligheten.

2010-04-05 @ 16:54:07
URL: http://cleopatravii.blogg.se/
Postat av: SANNA

sv; jaa jag vet!! =)

2010-04-05 @ 16:54:39
URL: http://rockaholiic.blogg.se/
Postat av: Josip

tar gärna den där högen ja! XD

2010-04-05 @ 17:14:55
URL: http://dosomethin.se
Postat av: Marina

jättebra tips! ska nog ta o skaffa mig ett sparkonto nu, har bara varit för lat för att fixa det :D

2010-04-05 @ 17:28:36
URL: http://marinii.blogg.se/
Postat av: Anna

svsv: ja men verkligen, de går ju inte och ta på sig vad som helst och leka att de är snyggt. man måste ju anstränga sig lite (men det är lite lättare att komma på vad man vill ha haha)..

2010-04-05 @ 18:00:21
URL: http://twilightdevil.blogg.se/
Postat av: Martina

Ett hett tips som jag börjat med också är att 1. Skaffa dig en snygg spargris som du inte skäms över att ha stående på byrån hemma (Fick en rosa av min kusin på vilken det står "born to shop" 2. Sätt i alla onödiga småslantar du ändå aldrig orkar räkna och använda då du går till butiken. På så vis sparar man massor. Jag har också satt dit födelsedagspengar (om jag inte haft något bestämt att köpa t.ex. ny cykel som jag ska köpa nu, print, ny dator etc). Nu för tiden sparar jag bara 1 och 2€ slantarna i plånboken, allt under åker i spargrisen. Ska tömma den som fickpengar då jag åker till USA..

2010-04-05 @ 18:07:53
URL: http://attdansa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback