RSS 2.0

Skönhetslöfterna du BÖR hålla

För din hud och hälsas skull finns det en rad saker du bör och inte bör göra. Här är de 5 sakerna du bör lova dig själv.



1. "Jag ska aldrig klämma finnar"

Att trycka på finnar och pormaskar gör nästan alltid mer skada än nytta. Du kan få in bakterier i porerna som leder till fler finnar och i värsta fall skada huden så att du får fula ärr. Nöj dig istället med att rengöra och återfukta huden och lämna eventuella portömningar till utbildade hudterapeuter.

2. "Jag ska slänga gammal makeup"
Sminkprodukter som passerat sitt bäst-före-datum gör du bäst i att kasta, då de dels ger sämre resultat och dels kan ge hudinflammationer då bakterier gror i makeupen. Gå regelbundet igenom sminkväskan och byt ut gamla grejer.

3. "Jag ska alltid använda solskydd"
Även om du inte ska ligga på stranden behöver du smörja in dig. Ja, även om det är mulet ute måste du skydda huden mot solens skadliga uv-strålar. Forskning visar att så mycket som 90 procent av hudens åldrande kan bero på solen. För att inte tala om risken för hudcancer. Alltså: smörj in, smörj in, smörj in.

4. "Jag ska aldrig somna med sminket på"
Det tar bara någon minut att tvätta bort makeupen på kvällen – det orkar du hur trött du än är. Slarvar du med att rengöra ansiktet får du lätt dålig hy som måste använda ännu mer smink för att täcka över. Gör dig själv en tjänst och tvätta ansiktet, så slipper du dessutom vakna med en färgpalett på huvudkudden.

5. "Jag ska pyssla om mig själv"
Alla har inte råd att gå på ansiktsbehandlingar, men det går lika bra att skämma bort ditt ansikte hemma. Gör det till en härlig vana att med jämna mellanrum exfoliera huden, rengöra med ansiktsvatten, lägga en ansiktsmask, ge dig själv lite härlig ansiktsmassage och avsluta med en fuktgivande och vårdande hudkräm.

Man lovar sig själv heeela tiden men klart fan att man faller dit om och om igen! Ska försöka hålla de så gott de går från och med nu iaf, hade en sån där "klämma porer kväll" igår, man ska inte stå o glo på sig själv i spegeln allt för nära eller länge, man ser saker som egentligen inte finns! :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback