RSS 2.0

Det räcker att träna i en minut

Om du, som de flesta andra, varken har särskilt mycket tid eller lust att köra långa, svettiga träningspass på fullsatta gym, då är detta något för dig. Ny forskning visar nämligen att det räcker med en minut för att hålla sig sund.



Experterna rekommenderar att träna flera timmar i veckan. Det tar emot för många, både när det gäller tid och lust. Men ingen panik! Det har nämligen visar sig att du kan få nästan samma hälsofördelar om du tränar superhårt 1-1,5 minuter ett par gånger i veckan, skriver iform.se.

Det är en studie gjord av Heriot-Watt University i Skottland. En grupp testpersoner fick spurta på en motionscykel 2-3 gånger i veckan. Det hjälpte dem förbättra deras insulinresistens med 23 procent - på endast 2 veckor! Eftersom kroppen blev så mycket bättre på att bränna socker sänkte det risken för hjärt-kärlsjukdomar och typ 2-diabetes.

Långvarig träning är fortfarande det nyttigaste enligt experterna, men om du är i en stressig period kan dn snabba träningen vara ett bra alternativ. Du väljer själv vilken form av kretsloppsträning du vill använda dig av. Det viktigaste är att du tränar riktigt hårt i 30 sekunder och repeterar 2-3 gånger.

BULLSHIT, tror inte att de räcker med så lite träning åt gången. Kan hålla med om att det e bättre med fler kortare träningspass än få långa men MINST 30 min ofta än 1-2 h sällan säger vi. Vi gillar att träna.. men det vet ni ju redan så för oss blir det MINSt 1 h när vi väl tränar. För 30 min har man väl alltid tid med.. iaf 30 min löpning som både bränner fett och bygger muskler.

Kommentarer
Postat av: Martina

Det låter ju nog lite tveksamt. Själv kör jag nog också hellre på ordentliga pass om jag kör, man vill ju liksom ta ut sig och svettas lite längre än 2 minuter..

2010-09-07 @ 17:01:31
URL: http://attdansa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback