RSS 2.0

Dagens tips!

Alltså, detta var förvånansvärt gott! Det var denna maträtten jag testade på att göra igår :D och jag lyckade ännu en gång!



Ingredienser
2 påsar fryst majs (à 450 g)
3 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
3 msk konc kycklingfond
2 msk färskpressad citronjuice
2 tsk sambal oelek
300 g skinn- och benfri laxfilé
1/2 påse taco kryddmix (à 40 g)
1 avokado
2 dl gräddfil
1/2 kruka koriander
vatten
3 msk olja
1/2 tsk salt
ev surdegsbröd till servering

Gör så här:
Skala och finhacka schalottenlök och vitlök.
Fräs lök, vitlök och majs i 2/3 av oljan ca 5 minuter i en stor kastrull utan att det tar färg.
Tillsätt 1 liter vatten, fond, citronjuice och sambal oelek. Låt småkoka under lock ca 5 minuter.
Mixa soppan i matberedare eller med stavmixer. Krydda med salt.
Skär laxen i 2–3 cm stora bitar. Blanda dem med tacokryddan. Stek laxen runt om i resten av oljan i en stekpanna 3–4 minuter. Dela, kärna ur och skär avokadon i tärningar.
Häll soppan i skålar och lägg i lax och avokado. Toppa med en klick gräddfil och koriander. Ett surdegsbröd passar bra till soppan.

ENJOY!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Åh!! Den här vill jag testa och göra!! Men undrar en sak. Varför ska man mixa soppan? Ska man hälla i den i mixer efter den kokat i 5 min? :p älskar att ni lägger ut mat recept!! Kram

2011-12-22 @ 22:02:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback