RSS 2.0

My pressure!

Jag har skrivit det innan att jag hade högt blodtryck för nåt år sedan som berodde på stress på jobbet och sedan en annan faktor som är onödig att ta upp här nu igen. men STRESS var det där me..fast i en annan situation. Fick till och med byta p-piller bara för det. Men det blev väl till det bättre på den fronten :) Har inte tagit blodtrycket på ett bra tag men gjorde det i tisdags innan läggdags och även igår när jag vaknade. Tänkte hålla koll på det nu regelbundet under året. Den här apparaten har jag lånt av min styvfar bara för att hålla koll. Han behövde den själv för nåt år sedan :( ingen rolig historia! Den visar även pulsen..rätt hög puls igår men de va nog för att jag drömde nåt konstigt innan jag vaknade :) Kollade det även inatt när jag kom hem från krogen, det var lite konstogt för då visade den MKT lägre, nästan för lågt? och då hade jag alkohol i  kroppen..konstigt? hmm, aja :)



Nu ligger det på en väldigt bra nivå måste jag väl säga, läste lite om blodtryck så det ser ut att vara bra iaf. THANK GOD!

Vad är blodtryck?
Blodtrycket är ett mått på det tryck som blodet utövar på kärlväggarna när det pumpas runt i kroppen.
Man mäter två olika värden när man mäter blodtrycket:

- Det systoliska blodtrycket – när hjärtat drar sig samman och pressar ut blodet i pulsådrorna.
- Det diastoliska blodtrycket – när hjärtat slappnar av och fylls med nytt blod inför nästa slag.

Vad är ett normalt och hälsosamt blodtryck?

Ett hälsosamt blodtryck bör ligga på ca 120-130/80, dvs ett systoliskt tryck på 120-130 mmHg och ett diastoliskt tryck på 80 mmHg. Det finns ingen skarp gräns mellan ett normalt blodtryck som kan sägas vara ofarligt, och ett som kan vara riskfyllt. Individuella skillnader, såsom ålder och genetiska faktorer, gör att bedömning bör göras av varje enskilt fall.

Om ditt blodtryck ligger över gränsvärdena finns det mycket du kan göra själv. Små förändringar i dina matvanor och din livsstil kan hjälpa till att hålla blodtrycket på en bra nivå, ja till och med sänka det.

Vad kan jag själv göra för att sänka blodtrycket?
Enkla men effektiva sätt är att gå ner i vikt om du är överviktig, motionera mera, begränsa saltintaget, sluta röka, äta hälsosamt med mycket frukt och grönt, samt försöka att stressa mindre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback