RSS 2.0

Dagens tips!

Det här vet vi redan..att salt och snabba kolhydrater binder mkt vätska. Många vet det men kanske inte alla :) Man kan känna sig/se pluffsig ut och även vara svullen tack vare det.

Läste en artikel om det i IFORM..som fick mig(Anne) att fundera lite. Jag vet..eller jag SER det på mig sjäv, att jag har blivit lite mer pluffsig, så jag antar att det är den stora mängden salt jag fått i mig den senaste tiden som gjort det. För som alla har märkt har det blivit MKT salt det senaste, för det finns mkt salt i mkt godis, hehe och det är ju även snabba kolhydrater.



"Salt består av natruimklorid. Natrium finns i kroppsvätskor utanför kroppens celler, där de binder vatten. Ju mer natrium du tillför din kropp, desto mer vätska kommer din kropp hålla kvar unför cellerna.

Merparten av de salt vi äter får vi i ooss genom industriellt tillverkade matvaror som tex. ost, pålägg, konsever, färdiglagade rätter, dressingar, såser, frukostprodikter, bröd ,kex, kakor, snacks och nudlar. Så kolla på deklarationen på produkterna."

Tips!
Jordgubbar, sparris, tomater, melon, morötter, sallad, brysselkål, havre, tranbärssaft, persilja, seller samt grönt te och örtte har en naturlig vattendrivande effekt.
Förebygg vätska och lev sunt samtidigt!

Dagens tips blir då alltså, minksa på saltet!..rejält.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback