RSS 2.0

Så slipper du vita fläckar.

Många drabbas av vita fläckar på kroppen under sommarmånaderna. Det är lätt att tro att fläckarna beror på solen, men faktum är att de finns där året om. De syns dock extra tydligt när du blir brun.



De vita fläckarna beror på att du har en överväxt av jästsvampen Malazzesia på huden, skriver kk.no. Malazzesia är en svamp som alltid finns naturligt i huden, men problemet uppstår när det plötsligt blir en överväxt.

För att bli av med svampen kan du använda en svampdödande tvål, till exempel Fungoral, som säljs på apoteket. Fungoral säljs som mjällschampo, men hjälper även mot Malazzesia.

Tvåla in de vita fläckarna med Fungoral och låt verka 3-5 minuter. Skölj därefter. De vita fläckarna kommer inte att försvinna över en natt, men vartefter kommer du se att även de ljusa fläckarna får färg igen.

Fungerar inte receptfria medel eller om fläckarna är irriterade bör du besöka en hudläkare för att ta reda på om det finns andra orsaker till fläckarna.

Artiklen kommer från salnongK.se

Braa att det går att göra nåt åt det! Har själv haft det några ggr innan..nu vet vi vad vi ska göra åt det om det kommer i sommar igen :D

Kommentarer
Postat av: Nathy DeMecho - Mamma till William ♥

Då måste jag ju fråga hur det ser ut? Har vitare småfläckar över hela magen. De är inte jätteljusa men ljusare än resten.. så jag får aldrig någon jämn färg när jag solar. Är det denna svamp jag kan ha då tro?

2011-05-12 @ 13:23:21
URL: http://nathydemecho.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback